شرکت فراسودمند رازی
منو موبایل

شرکت فراسودمند رازی

نقش پروبیوتیک ها در صنعت طیور

افزایش بهره وری در صنعت طیور با تأثیرات مختلفی از عوامل بیماری زا و مقاومت باکتریایی همراه است. این تأثیرات تا حدی به دلیل استفاده بی رویه از عوامل شیمی درمانی و شیوه های مدیریت در پرورش است. این مرور خلاصه ای از استفاده از پروبیوتیک ها برای پیشگیری از بیماری های باکتریایی در طیور و همچنین نشان دادن نقش بالقوه پروبیوتیک ها در عملکرد رشد و پاسخ ایمنی طیور ، ایمنی و سلامت گوشت پخته شده مرغ است که نشان دهنده انتخاب مصرف کننده است.

کلیدواژه ها: پروبیوتیک ها ، باکتری ها ، کنترل بیماری ، کیفیت گوشت ، طیور

 

1- معرفی

صنعت طیور در بسیاری از کشورها به یک فعالیت اقتصادی مهم تبدیل شده است. در مراکز پرورش در مقیاس بزرگ ، جایی که طیور در معرض شرایط استرس زا هستند، مشکلات مربوط به بیماری ها و افت کیفیت شرایط محیطی اغلب رخ می دهد و منجر به ضررهای جدی اقتصادی می شود. پیشگیری و کنترل بیماریها طی دهه های اخیر منجر به افزایش چشمگیر استفاده از داروهای دامپزشکی شده است. با این حال ، با توجه به مستندات فراوان مقاومت در بین باکتری های بیماری زا ، استفاده از عوامل ضد میکروبی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مورد سوال قرار داده است. بنابراین،احتمال قطع استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک های رشد طیور به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی استفاده از آنها را به عنوان عوامل درمانی ، موجب شده تولید کننده به دنبال جایگزین باشد. پروبیوتیک ها برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده اند و در حال حاضر برخی از کشورها از آنها برای جایگزین مناسب آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند.13 ].

افزودن باکتری های مفید به دستگاه گوارش طیور مفهوم جدیدی نیست ، اما درک کامل اینکه کجا ، چه زمان و چگونه از آنها استفاده می شود هنوز به طور کامل شناخته نشده است.  یک رویداد فوق العاده مهم در توسعه پروبیوتیک ها این بود که جوجه های تازه هچ شده را می توان در برابر حمله توسط سالمونلا انتریتیدیس با دوز لازم از سوسپانسیون محتویات روده حاصل از جوجه های بالغ سالم محافظت کرد . این مفهوم محرومیت رقابتی نامیده می شود.

تاثیر بیوتکنولوژی در تغذیه طیور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بیوتکنولوژی نقش حیاتی در صنعت خوراک طیور دارد. متخصصان تغذیه پیوسته تلاش خود را برای تولید خوراک بهتر و اقتصادی تر انجام می دهند. غذای خوب به تنهایی نمی تواند به هدف برسد ، اما استفاده بهتر از آن نیز ضروری است. عوامی همچون تغییرات رژیم غذایی و رژیم غذایی ناسالم می تواند بر تعادل میکرو فلور روده تأثیر منفی بگذارد ، وطیور را مستعد ناراحتی های گوارشی کند. جیره متعادل به اندازه کافی از نظر انرژی و مواد مغذی نیز برای حفظ سلامت روده اهمیت زیادی دارد. اخیراً توجه زیادی از سوی متخصصان تغذیه و متخصصان دامپزشکی به جهت استفاده مناسب از مواد مغذی و استفاده از پروبیوتیک ها برای افزایش رشد طیور مورد توجه قرار گرفته است.

در تغذیه جوجه های گوشتی ، گونه های پروبیوتیک متعلق به لاکتوباسیلوس ، استرپتوکوک ، باسیلوس ، بیفیدوباکتریوم ، انتروکوکوس ، آسپرژیلوس ، کاندیدا و ساکارومایسس تأثیر مفیدی بر عملکرد جوجه های گوشتی دارند [ 525 ] ، تعدیل میکرو فلور روده و مهار عوامل بیماری زا [ 7 ، 20 ، 2631 ] ، تغییرات بافت شناسی روده [ 29 ، 32 ، 33 ] ، ایمن سازی [ 8 ، 10، 15 ، 19 ، 22 ، 3439 ]، haemato-بیوشیمیایی پارامترهای خاصی [ 7 ، 1112 ، 25 ، 39 ]، بهبود ویژگی های حسی گوشت جوجه های گوشتی لباس [ 40 ، 41 ] و ترویج کیفیت گوشت میکروبیولوژیکی جوجه [ 42 ].

اهداف این مرور، توصیف اصول ، مکانیسم های عمل و معیارهای انتخاب پروبیوتیک ها و کاربردهای آنها در صنعت طیور است.

 

 

مطالب مرتبط

معیارهای انتخاب پروبیوتیک ها در صنعت طیور

  ویژگیهای مطلوب درک شده برای انتخاب پروبیوتیکهای عملکردی بسیار است. باکتری های پروبیوتیک باید شرایط زیر را داشته باشند: …

< 1 دقیقه مطالعه مشاهده

مکانیسم های عمل

افزایش مقاومت کاربرد ویا اثرات بازدارندگی مستقیم علیه عوامل بیماری زا از عوامل مهمی هستند که پروبیوتیک ها میزان و …

5 دقیقه مطالعه مشاهده

پروبیوتیک چیست؟

  در طول سالها کلمه پروبیوتیک به روشهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا برای توصیف مواد تولید …

3 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *